fredag 28 februari 2014

Hittade ett gammal inlägg som inte blivit publicerat

Satt och tittade igenom sidan för att ha lite kontroll över det hela och då hittade jag det här inlägget som jag inte publicerat ännu.  så jag tänkte varför inte publicera det nu istället

I maj förra året fyllde jag jämt och bestämde mig för att åka någonstans och fira. Vi var 3 väninnor som gav oss iväg till Turkiet …
På min födelsedag flög vi luftballong över Capadocia  Det var helt otroligt häftigt !!  Jag trotsade min höjdrädsla och det ångrar jag inte en sekund.
Via länken nedan kan du se en liknande ballongfärd som den jag gjorde:
Ballongfärd



Pamukkale Hierapolis  Södra Turkiet

Pamukkale, ”bomullsfästningen”  är ett av Turkiets mest besökta resmål. Den vita kalkstenen, så kallad travertin, bildas av det kalkrika vatten som strömmar upp från underjorden. Bländande vita bassänger ringlar som ett pärlband längs bergssidan.

Sedan 1988 finns Pamukkale med på UNESCO:s världsarvslista och två år senare avsattes området som naturreservat men vi har möjligheten att simma i samma vatten som Kleopatra badade i för mer än 2000 år sedan  Det ni !!

Bild på poolen, som jag tog när vi var där.

 Bara tanken på att man faktiskt har badat i samma vatten som Kleopatra ... men jag tror nog att vattnet bytts ut för länge sedan. Det är samma pool i alla fall
Hierapolis (grekiska "Den heliga staden"), var en stad i Frygien i nuvarande Turkiet vid floderna Lykos och Meanders förening, som finns vid det nuvarande Pamukkale. Dess anseende som helig ort grundade sig på dess varma källor och en grotta, Plutonion.
Staden kan ha varit säte för en framstående kristen församling, eftersom flera kristna martyrer omtalas därifrån. Här ligger bland annat ruiner av en romersk teater som på sin tid kunde rymma cirka 15 000 åskådare, bad, gymnasium och en stor begravningsplats, nekropol, med massor av sarkofager. Bländande vita bassänger ringlar som ett pärlband längs bergssidan.
Vattnet från mineralrika varma källor har med tiden blivit avlagringar längs kalkstenssluttningen och skapat dessa otroliga terrasserade bassänger.
Mycket märklig och häftig känsla infinner sig när man står där i vattnet ……..Det är liksom något speciellt med det här….  och  Det är så otroligt vackert.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattvakt