tisdag 15 april 2014

I Colombia

Cartagena är Colombias femte stad till storlek, 1.5 miljoner invånare. 
Vi åkte upp till La Popa Hill och därifrån kan man se hela staden 
Mycket vacker utsikt 



På den ena sidan ligger de stora fina husen  och när vi gick runt på kullen och fick en annan vy, såg vi var de Cartagena borna bor någon stans, det var inte riktigt samma vy... En rik och fattig sida av staden
Vår guide berättade att 20 % av bostäderna inte har vatten ......



vi for ocskå till San Felipe Fortress, ett fort som Spanjorerna byggde när de härjade i landet. Det tog 105 år att bygga fortet, och byggdes på 1700 talet.



Försäljare,försäljare  överallt och naturligtvis skulle alla sälja extra billigt just till mig, ha ha ....
De blev något snopna när jag svarade på spanska .... och undrade om jag kom från Argentina.  Ni skulle sett deras ansiktsuttryck när jag sa att jag var svensk... En svensk som pratar spanska ....


Vi kom också till något som heter Las Bolvedas, där hade man i gamla fängelshålor gjort små turistaffärer... som allt ägs av staten. Man påstod att det då skulle vara billigare för oss turister, men det tror jag inte på för fem öre..... dock handlades det lite... 


Vi fick ockse se en dansuppvisnig i mycket vackra dräkter ......







Även här skulle det narutligtvis säljas hattar ....


På ett torg i staden, den gamla delen hittade jag ett rullande bibliotek....


En man hade köpt lite fågelgodis och matade duvorna, han var väldigt populär bland de flygande fäna ......




Vår guide, är aktiv inom ungdomsrörelse och hade avtalat med "sina" ungdomar att komma och göra en uppvisning för oss... Så i ett gathörn stod ett gäng grabbar som visade upp sin kunskaper i streetdance.  Guiden, Alex var känd överallt där vi kom, varenda kotte skulle fram och ta i hand och hälsa på honom. Han sa att det gjorts flera reportage om honom så jag skall när jag kommer hem söka lite på google och se vad jag kan finna om honom.




Cartagena, den delen vi fick se var väldigt trevlig och mysig, nu fick vi ju inte se helheten. Det finns säkerligen mindre mysiga ställen även i denna staden. Men helt klart är detta en plats jag skulle kunna tänka mig att åka till även en andra gång...

Statyer på ett annat torg...



I en tredje lite park fann jag svarta svanar ... Wow   det var första gången jag såg svarta svanar 





Nu har vi varit til sjöss i 2 dagar och imorgon anländer vi till Fort Lauderdale och skall då gå av båten. Vi hade egentligen bokat ett flyg hem samma dag, men det blev framflyttat ett dygn, så på något sätt skall vi imorgon göra Fort Lauderdale så åker vi hem på torsdag. Pga tidskillnad mm så kommer vi inte att vara hemma förns någon mitt på dagen på fredag 

Ha de

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattvakt