söndag 6 april 2014

Puerto Vallarta, Mexico


Puerto Vallarta, Mexico



Vi anländer till Vallarta och det första man ser är ett Wallmart. När vi åker i bussen med utflykten vi anmält oss till ser man tydligt hur amerikaniserat det håller på att bli. I utkanten av staden, eller ska jag kalla det byn, ligger amerikanska kedjor vägg i vägg, större och större. Guiden berättar att Vallarta fick elektricitet först på 70-talet..  Vallarta kom på kartan tack vare en amerikansk film som spelades in på 60-talet. 
Utflykten heter Mexican Fiesta och vi åker långt ut på landet, till ett Tequila destillera. Man visar hur dom skördar själva plantan för att utvinna spriten.. Vi får provsmaka olika sorter och amerikanerna som är med blir halvt vilda … mer mer ….. 
Efter provsmakningen var det naturligtvis meningen att vi skulle handla, och det tänkte jag först göra, tills jag lyfte på en flaska och kände tyngden..  Hrm jag är ju begränsad vad gäller hur tung resväskan kan vara …. Men det hade varit lite roligt att köpa en flaska Tequila med sig hem.
Bilden nedan visar plantan, varav man skördan tequilan.... här är bladen borttagna och den påminner till utseendet om en enorm ananas..



Nästa programpunkt var själva fiestan och det var väl inte direkt vad jag hade förväntat mig…. Visst det var fint, men ….  Det var 2 kvinnor i väldigt fina klänningar samt 2 män i klassiska mexikanska kläder samt sombrero …  Jag trodde det skulle vara mer färgglatt, mer glädje på något vis efter vad bilden och texten i beskrivningen sa.. De dansade för oss och efter det kom en man upp på scen och hade en uppvisning med ett lasso ...






Runt det här hade man ställt upp små bås med tingel tangel och försökte sälja svindyrt.  En filt jag såg dagen innan i Cabo San Lucas för 5 dollar, ville man här ute på landet, ha 35 dollar för …. Så det köptes ingenting. Dom gör ju bort sig själva och får inte sålt något, det pratades i hela bussen om priser och hur dyrt det var och det var inte många som köpt något. 


Sedan när den här så kallade fiestan var över så åkte vi tillbaka igen, och åker in i själva Vallarta för att titta på katedralen och det lilla torget som är centrum.  Nu hamnar vi mitt i ett bröllop !!  Ha ha  



 Man kan ju tycka att guiden borde kollat upp om vi kan komma in och se katedralen när en del av programmet är just katedralen ….. Mig gjorde det ingenting, men åter igen hör man mutter mutter bland andra medresenärer  Nåja vi hade bara 35 minuter på oss ändå …. Det blev en snabb runda runt torget för att ta foton och sedan upp i bussen och iväg igen…



Vi kör iväg och alla tror att vi är på väg till vårt flytande hem igen, men då har guiden en egen programpunkt.  Vi skall in i en juvelerarbutik och få chansen att köpa smycken så hon kan tjäna en extra hacka på provisionen hon får för att hon tar oss dit…  Jag stod utanför och rökte, Chrisitna pudrade näsan, så oss tjänade hon ingen slant på ….


.
Tja, det var utflykt nummer två… Nu bestämmer vi oss för att titta igenom de utflykter som vi har bokat, så vi får lite bättre kvalitet på kommande utflykter.

Imorgon anländer vi till Guatemala och vi ska upp tidigt som tusan ….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattvakt