torsdag 3 april 2014


Igår anlände vi till Cabo San Lucas i Mexico.  När vi rundade en udde för att gå in i viken så visade det sig vara de berömda stenformationerna.  2 fina stränder på var sin sida om stenformationerna, en in mot viken den andra ut mot havet. Den in mot viken är kärleks-stranden och den andra skilsmässo-stranden. Varför de heter så fick vi ingen förklaring på…   Så när man tröttnat på varandra får man byta strand helt enkelt   Ha ha  …

Vi hade bokat in oss på en utflykt som hette Coastal Highlight  och de där highlights kan man undra var de var någon stans. 

Vårt första stopp var en utsiktsplats på ett hotell för att se just de stenformationerna jag pratade om… Det var ju bara det att vi från båten hade haft betydligt bättre vy, dessutom från olika håll och kanter då vi rundade udden. Så det stoppet kändes meningslöst förutom vattenflaskan vi fick. 

Nästa stopp var i grannbyn som heter San José, ett litet öde torg i en nästan ännu mindre by. Där låg 1 st kyrka samt några turistaffärer…  Också meningslöst.  Stoppen hittills har varat i ca 25-30 minuter  Ut ur bussen, upp med kameran, tryck-- in i bussen igen.  Tur hittills att det inte varit mycket att se då.

Tredje stoppet är en restaurang, men tro inte att maten ingick inte  … Dessutom hade vi 35 minuter på oss  Alltså inte ens lönt att tänka på att beställa något att äta.  Jag förstår inte hur dom tänkte här riktigt  Om det var meningen att vi skulle köpa mat, hur hade de då tänkt hinna servera en busslast på 35 minuter. Jag menar vi skulle ju hinna äta också.. Nåja Restaurangen bjöd dock på en hel mängd fotomotiv i Mexikansk anda. Färglada målade stolar och bord, mängder med kuriosa + att en del av restaurangen var affär och sålde typiska mexikanska kors,hjärtan,dödskallar osv… Så vi lät kamerorna få varma i stället och fick en hel del fina kort.    

Fjärde stoppet var på ett glasblåseri. Man hade en liten uppvisning i ungefär en kvart, efter det hade vi ungefär lika mycket tid på oss att kika i affären ….. Hinna handla ??  Inte att tänka på .. Men det var roligt att fotografera glasblåsaren  Hade hellre stått kvar där i en kvart till faktiskt.  

Så på det hela taget så var vi ganska besvikna på den här utflykten, även om det togs en del bra fotografier.  Det kändes som Hop on Hop off …i rask takt.

Jag är inte heller imponerad av Mexico så långt,  nu har jag ju bara varit i 2 byar och på minimal tid… Men områdena runt såg inte lockande ut. 
Av det jag sett hittills och om jag ska jämföra, och om jag skulle åka på charter så  hade jag helt klart hellre valt Caribbean.  Men som sagt, jag har bara varit i Cabo San Lucas och i San José  så jag kanske får bättre intryck på nästa hållplats.

Igår kväll orkade vi bara inte stressa för att hinna till det dukade bordet i restaurangen här på båten, utan valde buffén istället, vilket i sin tur gjorde att jag kunde gå på utomhus bio uppe på soldäck.. Det fläktade skönt och det var verkligen avkopplande, +  att jag kunde röka samtidigt som jag såg på film  ( Det är man ju inte van vid)  

Nu är det fredag morgon och vi skall strax lägga till i Puerto Vallarte, Mexico.  Vi hoppas att dagens utflykt skall vara roligare, den heter nämligen Mexican fiesta !!  

Ha en bra fredagskväll 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattvakt